1966

perustettu

10 000m2

tuotantotilaa

100%

kotimaista

Elosen leipomo aloitti toimintansa v. 1966 Mäntässä, jossa nuoripari Marja-Liisa ja Raimo Elonen tunsivat leipomoalan omakseen aloittaen leipomotoiminnan. Vuonna 1968 Eloset muuttivat Jämsään kokeilemaan huoltoaseman pitoa. Siinä sivussa syntyi kuitenkin leipomo. Alku lähti muutaman neliön tiloista, ja nyt pääleipomo koostuu 10 000 neliön tuotantotiloista Jämsässä.

Tänä päivänä Elonen Oy Leipomo on merkittävä leipomoalan perheyritys, kondiittorituotteiden valmistaja sekä kumppani leipomotuotteiden sopimusvalmistukseen. Leipomon asiakkaita ovat kaikki kaupanketjut, SK-asiakkaat, kunnat, laitokset, kahvilat sekä leipomon omat konditoriamyymälät ja kahvila-ravintolat. ”Elosella kotimaisuus on ykkösjuttu, kaikki käyttämämme jauhoraaka-aine on 100% kotimaista. Uskomme kotimaiseen yhteistyöhön ja yrittäjyyteen”, kertoo Elosen toimitusjohtaja Jari Elonen.

Nopea ja helppo käyttöönotto

Jämsän leipomon kunnossapidosta vastaa kunnossapitopäällikkö Hannu Tiiri yhdessä huoltotiimin kanssa. Osa töistä tehdään itse ja osa ostetaan alihankintana kunnossapidon palveluntarjoajalta. Loppuvuodesta 2014 kunnossapidon töiden hallintaan hankittiin ARROW Novi-kunnossapitojärjestelmä. Tavoitteena oli parantaa erityisesti ennakkohuoltojen suunnittelua. Elintarviketeollisuudessa huoltotöiden dokumentointi on tärkeässä roolissa ja Novi toi tähänkin helpotusta.

Järjestelmän käyttöönotto tapahtui varsin rivakasti. Jo ensimmäisen Novi-määrittelypäivän jälkeen ohjelmistoa päästiin käyttämään. Laitehierarkia linjoittain rakennettiin suoraan Noviin ja kirjausten tekeminen aloitettiin saman tien.

”Rakensimme alusta alkaen itse laitehierarkian ja ennakkohuollot Noviin. ARROWin ammattitaitoa hyödyntäen Novista saatiin omannäköinen. Järjestelmää käytetään mm. tabletilla ja käytettävyys on hyvä, nykypäivän mukainen”, kertoo logistiikkapäällikkö Rami Virolainen Eloselta.

”Novin käyttöönotto on ollut todella helppoa. Kaikki kunnossapidon henkilöt oppivat käyttämään ohjelmaa ensimmäisen opastuksen jälkeen. On ollut todella helppoa ja loogista tehdä kaikki laitehierarkiat ja ennakkohuollot. Voin kyllä suositella kaikille jotka harkitsevat kunnossapitojärjestelmän ostoa”, kertoo Hannu Tiiri.

Novi muistaa ja muistuttaa

”Järjestelmän käytöstä on ollut konkreettista hyötyä heti alusta asti. Enää ei tarvitse muistella, että mitäs silloin kerran siihen koneeseen tehtiin, kun kaikki löytyy helposti Novista hakemalla. Lisäksi tulevat ja tehdyt huollot näkee järjestelmästä helposti”, iloitsee Tiiri.

Novin raporttien kautta voidaan seurata esimerkiksi eniten kunnossapidon työaikaa vieneitä laitekorjauksia tai vaikkapa laitteen seisonta-aikaa. Lähitulevaisuudessa aktivoidaan käyttöön tuotannon työpyynnöt kunnossapidolle. Tiirin tavoitteena on saada jokainen leipomon kone järjestelmään ja kaikista linjoista ennakkohuoltosuunnitelmat pyörimään. ”Ja tämän jälkeen päästään suunnittelemaan varastonhallinnan ja varaosien käsittelemistä Novin avulla”, Tiiri summaa tulevaisuuden suunnitelmia.

Elonen Oy Leipomo
Käytössä olevat ratkaisut
Novi

Kunnossapidon hallintaan ja kehittämiseen

Haluatko kuulla lisää ratkaisuistamme?
Ota yhteyttä:

Jari Ylönen

jari.ylonen@arroweng.fi

+358 40 566 3697

Lue lisää menestystarinoita