Kunnossapitokin on ydintoiminto
Kunnossapito on oleellinen osa tuotannon kehittämistä, sillä huoltohenkilöstölle karttuu tietoa siitä, miten laitteita ja toimintoja pitäisi kehittää. Panda otti aikaisemmin ulkoistetun kunnossapidon takaisin omaan organisaatioon tehtaan siirron yhteydessä.
”Me Pandalla olemme tulleet siihen johtopäätökseen, että kunnossapitokin kuuluu yrityksen ydintoimintoihin. Huoltohenkilöstöllä on paljon sellaista kokemusta ja tietoa, joka on oleellista koneiden ja prosessien hallitsemisessa. Sillä on myös oleellinen kehitysrooli, kun valmistuksen käyntiastetta hiotaan ylöspäin”, kertoo sähkö- ja automaatioasiantuntija Arto Liimatainen.
Hän kertoo myös, että vaikka alihankintana ostettu kunnossapito on periaatteessa kustannustehokas, roolit eivät pysy selkeinä, sillä tässä tapauksessa ali- ja päähankkijan intressit ovat osin vastakkaiset. Erityisen hankala on juuri tiedon henkilöityminen, joka on kehitystyössä merkittävässä asemassa.
Pitkä kokemus ARROWista
Pandalla on suunnilleen vuosikymmenen kokemus ARROW-ohjelmistosta. Kunnossapitoa on seurattu ja ohjattu ARROW Maintilla ja käytettävyyttä on kehitetty Machine Trackilla. Kun kunnossapito ostettiin ulkoa, kunnossapitoyritys käytti ARROW Maintia. Nyt Panda hankki oman lisenssin, ja historiatiedot siirrettiin siihen.
”Meillä on lähes kahden vuosikymmenen ajalta kerätyt tiedot koneiden huoltohistoriasta. Ne siirrettiin vaivattomasti Pandan palvelimelle, kaikki tapahtui aikataulussa ja saimme tiedonsiirtoon hyvän tuen. Koesiirron jälkeen totesimme homman pelaavan, ja sitten vain koko datamäärä tuotiin ilman vaikeuksia tietojärjestelmäämme. Tässä helpotuksena oli se, että historiatieto oli aikoinaan määritelty meidän omaisuudeksemme.”
Aikaisemmin ongelmana olikin, että kaksi ohjelmaa toimivat eri yrityksien tietojärjestelmissä, jolloin niiden tietoja ei voitu liittää vaivattomasti yhteen. Esimerkiksi käynnin seurannassa havaittu pitkä tuotantokatkos ei siirtynyt suoraan kunnossapito-organisaatiolle selvitettäväksi. Liimatainen kertoo, että myös huolto haluttiin siirtää toteutuneiden käyttötuntien mukaan tapahtuvaksi, ja siksi käyntiaikatiedot haluttiin siirtää suoraan Machine Trackista Maintiin. Näin huollot kohdentuvat oikein ja oman organisaation työtaakka kevenee.
Ohjelmistot yhteistyössä
ARROWn molemmat ohjelmistot hoitavat tietyt tehtävät ja toimivat samalla yhteen. Machine Track seuraa koneiden käyntiä ja käyttöastetta ja antaa näin selkeän kuvan tuotannon toimivuudesta. Nyt se alkaa antaa myös huoltotilauksia ennalta asetetun käyntiajan täyttyessä. Tätä toimintoa kutsutaan termillä RTM, Real Time Maintenance. Myös pitkän seisokin sattuessa Machine Track reagoi lähettämällä siitä vikailmoituksen Maintiin. Tätä toimintoa kutsutaan lyhenteellä ACM, Automatic Condition Monitoring.
Tuotannon työntekijöillä on käytössään tuttu, selainpohjainen käyttöliittymä. Sen avulla voi kirjata järjestelmään vikailmoituksia ja kuitata erilaisten häiriöiden syyt järjestelmään. Liimatainen kertoo, että järjestelmän käyttö on lähes täydellistä, sillä ilman sitkeää ylläpitoa ei synny luotettavia käyttötietoja eikä raportointia.

Panda, Orkla Confectionary & Snacks Finland Ab
Haluatko kuulla lisää ratkaisuistamme?
Ota yhteyttä:
Tuomas Lappalainen
tuomas.lappalainen@arroweng.fi
+358 50 361 2736
Lue lisää menestystarinoita

”Machine Trackilla alettiin kerätä tietoa sekoituskonelinjojen toiminnasta. Mittaamisen avulla on onnistuttu vähentämään katkojen määrää ja tuotannon ongelmakohtiin on päästy pureutumaan tarkemmin”
Lue menestystarina

Olvi halusi lähteä tehostamaan oman täyttöosastonsa toimintaa ja aloitti yhteistyön ARROW Engineeringin kanssa loppuvuodesta 2012. Lataa case-kuvauksemme lukeaksi, miten Olvilla on siirrytty tiedonkeruusta aitoon päivittäisjohtamiseen ja mitä tuloksia tällä on saatu aikaan!
Lue menestystarina

Vaikka Maint palveli hyvin molempien yhtiöiden nykyistä toimintaa, päätettiin järjestelmä kuitenkin päivittää uudempaan Noviin. Muutos lähti alun perin liikkeelle Finavian tietohallinnosta. Nyt käytössä onkin vain yksi järjestelmä, joka pitää sisällään sekä Airpron että Finavian kunnossapidon.
Lue menestystarina