Lean-ajattelu ohjaa risteilijöiden syntyä

Vuosi sitten saksalainen telakkateollisuuteen erikoistunut Meyerin perhe hankki Turun Pernossa sijaitsevan telakan omistukseensa ja onnistui reivaamaan sen toimintaa uudelle reitille. Laihojen vuosien jälkeen telakka seilaa nyt voimakkaassa myötätuulessa.

Rakenteilla on parhaillaan Tallink Siljalle tehtävä 212-metrinen nestemäisellä luonnonkaasulla (LNG) toimiva alus, sekä kaksi Karibian vesille matkaavaa Tui Cruises -varustamon 300-metristä risteilijää. Meneillään olevien projektien lisäksi maailmalle on myyty jo neljä muuta alusta, joiden rakentaminen starttaa lähivuosina. Yhden aluksen valmistamiseen kuluu parisen vuotta. Meyer Turun runkotuotannon kehityskoordinaattori Petri Uotila ja järjestelmäasiantuntija Petteri Soininen kertovat, että Turussa riittää telakkaväelle töitä ainakin viideksi vuodeksi.

”Tuotannon kasvu tarkoittaa myös uusien työntekijöiden rekrytointia. Myös runkotuotannossa on toimittava tehokkaasti, jotta saamme laivoja asiakkaille sovittuun tahtiin”, Soininen sanoo hymy huulillaan.

Yksi tuotannon kehittämisessä käytettävistä apuvälineistä on ARROW Machine Track -järjestelmä. Tällä hetkellä Machine Trackilla seurataan 12 robotin ja 10 NC-ohjatun automatisoidun koneen toimintaa. Järjestelmää käyttävät niin robottien operaattorit, työnjohto kuin telakan huoltomiehetkin. Pääasiassa järjestelmällä mitataan tehokasta käyntiaikaa sekä kerätään tietoja häiriöistä ja odotusajoista. Kerätyn datan avulla osatuotantoa pystytään kehittämään tehokkaammaksi.

”Esimerkiksi pari vuotta sitten toteutimme laipiolinjalla Lean-menetelmiin perustuvan kehitysprojektin, jossa hyödynsimme Machine Trackin keräämiä tietoja tuotannon optimoinnissa. Laipiometrien tuotantomäärä tuplaantui. Nyt olemme tuoneet Lean-toimintamallia myös muille tuotantolinjoille”, Uotila kertoo.

Lue koko Meyerin tarina ja katso video Nuolenkärki-verkkolehdestämme

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

Vahvaa kunnossapidon osaamista ARROW:lle – Teemu Varjamo Customer Manageriksi

Kone-ja tuotantotekniikan insinööri Teemu Varjamo, 33, on aloittanut Customer Manager, Maintenance Solutions- tehtävässä 8.4.2019 alkaen. Varjamolla on pitkä kokemus kunnossapidon kehitysinsinöörin ja työnjohtajan tehtävistä Maintpartnerilla, jonka kautta myös ARROW-järjestelmät olivat hänelle ennestään tuttuja. ”ARROW:lla houkuttelivat erityisesti kehittymismahdollisuudet kunnossapidon asiantuntijana, sekä prosessien että järjestelmien näkökulmista. Odotan erityisesti, että pääsen hyödyntämään kokemustani kunnossapidon materiaalihallinnan ja ennakkohuoltojen suunnittelusta […]

Lue lisää

Uudistuksia ARROW:n johtoon

DI Sami Kajan, 32, on nimitetty ARROW Engineering Oy:n toimitusjohtajaksi 22.3.2019 alkaen. Kajan seuraa tehtävässään palveluksesta pois jäävää, yrityksen perustajäsentä Pekka Pylkkästä. Kajan on toiminut kolmen vuoden ajan ARROW:n varatoimitusjohtajana sekä järjestelmätoimituksista vastaavana johtajana. Tätä ennen hänellä on takanaan kansainvälinen työura elintarviketeollisuudessa. ”Innokkain ja odottavaisin mielin otan uuden tehtävän vastaan. ARROW on erinomaisessa markkina-asemassa mutta […]

Lue lisää

Saarijärven Kaukolämpö vakuuttui ARROW Novin ominaisuuksista

Vuodesta 1961 asti toiminut Saarijärven Kaukolämpö Oy on valinnut ARROW Novi -kunnossapitojärjestestelmän ennakoivan kunnossapidon hallintaa ja kehittämistä varten. Saarijärven Kaukolämpö Oy on Saarijärven kaupungin omistama ja 5 lämpökeskusta kattava energiapalveluyritys, jonka tavoitteena on edullisen ja hintavakaan kaukolämmön tuottaminen Saarijärven keskustan alueelle lähienergiaa hyödyntäen. Saarijärven Kaukolämmöllä ei ole ollut käytössään varsinaista kunnossapito-ohjelmistoa, sillä edellisen järjestelmän käyttöönotto […]

Lue lisää