Lean-ajattelu ohjaa risteilijöiden syntyä

Vuosi sitten saksalainen telakkateollisuuteen erikoistunut Meyerin perhe hankki Turun Pernossa sijaitsevan telakan omistukseensa ja onnistui reivaamaan sen toimintaa uudelle reitille. Laihojen vuosien jälkeen telakka seilaa nyt voimakkaassa myötätuulessa.

Rakenteilla on parhaillaan Tallink Siljalle tehtävä 212-metrinen nestemäisellä luonnonkaasulla (LNG) toimiva alus, sekä kaksi Karibian vesille matkaavaa Tui Cruises -varustamon 300-metristä risteilijää. Meneillään olevien projektien lisäksi maailmalle on myyty jo neljä muuta alusta, joiden rakentaminen starttaa lähivuosina. Yhden aluksen valmistamiseen kuluu parisen vuotta. Meyer Turun runkotuotannon kehityskoordinaattori Petri Uotila ja järjestelmäasiantuntija Petteri Soininen kertovat, että Turussa riittää telakkaväelle töitä ainakin viideksi vuodeksi.

”Tuotannon kasvu tarkoittaa myös uusien työntekijöiden rekrytointia. Myös runkotuotannossa on toimittava tehokkaasti, jotta saamme laivoja asiakkaille sovittuun tahtiin”, Soininen sanoo hymy huulillaan.

Yksi tuotannon kehittämisessä käytettävistä apuvälineistä on ARROW Machine Track -järjestelmä. Tällä hetkellä Machine Trackilla seurataan 12 robotin ja 10 NC-ohjatun automatisoidun koneen toimintaa. Järjestelmää käyttävät niin robottien operaattorit, työnjohto kuin telakan huoltomiehetkin. Pääasiassa järjestelmällä mitataan tehokasta käyntiaikaa sekä kerätään tietoja häiriöistä ja odotusajoista. Kerätyn datan avulla osatuotantoa pystytään kehittämään tehokkaammaksi.

”Esimerkiksi pari vuotta sitten toteutimme laipiolinjalla Lean-menetelmiin perustuvan kehitysprojektin, jossa hyödynsimme Machine Trackin keräämiä tietoja tuotannon optimoinnissa. Laipiometrien tuotantomäärä tuplaantui. Nyt olemme tuoneet Lean-toimintamallia myös muille tuotantolinjoille”, Uotila kertoo.

Lue koko Meyerin tarina ja katso video Nuolenkärki-verkkolehdestämme

Lue seuraavaksi

ARROW Engineering Oy:n konsepti ja brändi uudistuvat, toiminnot keskittyvät Jyväskylään

Lähes 25 vuotta toiminnassa olleen jyväskyläläisen ARROW Engineering Oy:n tuottavuuden parantamisen konsepti kirkastuu, ja samalla ARROW brändi uudistuu. Kyseessä on merkittävä satsaus palvelukonseptiin, tuotekehitykseen, resursseihin sekä markkinointiviestintään. Uudistuksen myötä yhtiö myös keskittää toimintojaan Jyväskylään. ARROW Operational Excellence -konsepti sisältää järjestelmäratkaisut tehtaan tuottavuuden, käyttövarmuuden, läpimenoajan sekä päivittäisjohtamisen tehostamiseksi. Ratkaisut auttavat tuotannon ja teknologian operatiivista johtamista ja […]

Lue lisää

Äänekosken Energia liittyi Novi-kunnossapitojärjestelmän kasvavaan käyttäjäjoukkoon

Äänekosken Energia päivitti kunnossapidon järjestelmäratkaisun ja päätyi valinnassa ARROW Noviin. ”Useampi vaihtoehto katsottiin läpi ja päätökseen vaikuttivat Novin käytettävyys ja monipuolisuus. Nyt saadaan Novilla huoltosuunnitelmat kuntoon ja tarpeelinen Reittihuollot-ominaisuus käyttöön” tuotantoinsinööri Atte Myllylä kertoo. Myllylän rooli tulee olemaan Novin pääkäyttäjänä. Novin avulla moni aiemmin muistin varassa ollut asia saadaan nyt dokumentoitua. Järjestelmää tullaan käyttämään sekä […]

Lue lisää

Virtain Energia valitsi ARROW Novin kunnossapidon järjestelmäratkaisuksi

Virtain Energia on valinnut kunnossapitojärjestelmäkseen ARROW Novin. Viiden eri vaihtoehdon joukosta Novi erottautui erityisesti helppokäyttöisyydellään sekä hinta-laatusuhteen osalta. ”Asentajat ovat ottaneet Novin reippaasti käyttöön. Palaute on ollut positiivista ja toiminnan oikea-aikaisuuteen voidaan nyt panostaa enemmän” käyttöpäällikkö Raimo Sundberg kertoo. ”Aiemmin kunnossapidon asiat olivat excelissä. Novin myötä korjaushistoria jää talteen. Lisäksi omat sekä viranomaistarkastukset tulevat hoidetuksi […]

Lue lisää