Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

ARROW on nyt Pinja – teollisuuden uudistamisella ja digitalisaatiolla vahvaa kasvua

  Digitalisaation ja teollisuuden uudistamisen kumppani Protacon muuttuu Pinjaksi. Pinjan muodostavat Protacon ja siihen viime vuosina kasvun myötä mukaan tulleet ARROW, SWD, Descal, Netwell, Vision Systems sekä Powen. Pinja on johtava toimija valikoiduissa teollisuuden ohjelmistotuotteissa sekä merkittävä teollisten järjestelmäratkaisujen ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen kumppani. Teollisuuden uudistamisen ja digitalisaation kasvava kysyntä johtuu globaalin toimintaympäristön vaatimasta kilpailukyvyn […]

Lue lisää

ARROWn toimitustiimi kasvaa – Jussi Saikkonen Customer Manageriksi

Kone- ja tuotantotekniikan insinööri Jussi Saikkonen on aloittanut Customer Manager, Productivity Solutions -tehtävässä 17.2.2020. Savonia-ammattikorkeakoulusta valmistunut Saikkonen on opiskellut myös tietojenkäsittelytieteitä Tampereen yliopistossa. Ennen ARROWlle siirtymistä Saikkonen on työskennellyt mm. Suomen Erillisverkkojen palveluksessa tuotehallinnassa, erilaisissa projekteissa sekä IT-palvelunhallintaan liittyvissä tehtävissä asiakasrajapinnassa. Aikaisempaa kokemusta hänelle on kertynyt myös paperiteollisuuden puolelta. ARROWlle Saikkonen hakeutui uusien haasteiden perässä. […]

Lue lisää

Henry Laitinen kunnossapidon Customer Manageriksi

Energiatekniikan insinööri Henry Laitinen on aloittanut Customer Manager, Maintenance Solutions -tehtävässä 25.11.2019 alkaen. Aiemmin työurallaan Laitinen on toiminut mm. suomalaisen energiayhtiö St1:n uusiutuvan energian liiketoiminnassa kunnossapitoinsinöörinä työtehtävien keskittyessä pääasiallisesti bioetanolilaitosten kunnossapidon projekteihin, suunnitteluun ja kehittämiseen. ARROWlle Henry hakeutui hyvien kokemusten siivittämänä. ”ARROW oli minulle tuttu kumppani asiakkaan näkökulmasta. Tämä oli ehdottomasti yksi iso kannustin hakuprosessissa; […]

Lue lisää