Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

Mikko Tervala on aloittanut Customer Manager-tehtävässä

Automaatiotekniikan insinööri Mikko Tervala, 33, on aloittanut Customer Manager, Productivity Solutions -tehtävässä 1.1.2019 alkaen. Mikolla on pitkä ja kansainvälinen kokemus projektihallinnan tehtävistä eri teollisuuden aloilta. Aikaisemmin hän työskenteli projektijohtajana kansainvälisissä tehtävissä ACTIW Intralogisticsilla. ”Olen ollut mukana tuotannon kehittämisessä monessa eri roolissa ja useammasta eri näkökulmasta. Siirtyminen ARROWlle tuo mukanaan jälleen uuden näkökulman ja odotan mielenkiinnolla […]

Lue lisää

Joulun aika!

Kiitämme kuluneesta vuodesta ja toivotamme Hyvää Joulua kaikille asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme! Kuten aiempinakin vuosina, osoitimme joululahjavaramme hyväntekeväisyyteen. Tänä vuonna olemme tukemassa Hope-yhdistystä, joka auttaa vähävaraisia ja kriisin kohdanneita perheitä. Tukemme on suunnattu erityisesti Jyväskylän alueen perheille. Tarkemmin yhdistyksen upeasta toiminnasta voit lukea täältä. Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2019!

Lue lisää

Jälleen uusi vahvistus – Ville Limnell aloitti ARROW toimitustiimissä

Tiedonhallinnan DI Ville Limnell, 37, on aloittanut Customer Manager, Productivity Solutions -tehtävässä 1.12. alkaen. Villellä on vuosien kokemus projektipäällikön, asiakkuuspäällikön ja fasilitaattorin tehtävistä eri ohjelmistoyhtiöissä. ARROWlla Villen tehtäviin kuuluvat ARROW-järjestelmien käyttöönotto-, koulutus -ja kehitystehtävät. ”Ydinosaamistani ovat erityisesti järjestelmäprojektien hallinta sekä asiakkuuksien kehittäminen. Tässä uudessa positiossa ARROWlla odotan tilaisuuksia päästä yhdessä asiakkaan kehittämään tuottavuutta järjestelmien tukemana. […]

Lue lisää