Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

Uusi ARROW GEMA on julkaistu – Tuotannon tietovirtojen digitalisoinnilla kilpailukykyä teollisuudelle

ARROW Engineering lanseeraa valmistavalle teollisuudelle GEMA- järjestelmäratkaisun, jonka edistyksellinen teknologia auttaa teollisuutta viemään tuottavuutta ja tehtaan lattiatason prosessien kehittämistä aivan uudelle tasolle. GEMA hyödyntää viimeisimpiä innovaatiota anturiteknologiassa ja pilvipalveluissa, tarjoten ainoana Suomessa yhden käyttöliittymän ratkaisun digitalisoida tuotannossa tarvittavaa tietoa. Ratkaisusta hyötyvät koko valmistava teollisuus, operaattoreista konsernijohtoon. Alansa markkinajohtajana ARROW’lla on vakaa usko, että kevyt ja […]

Lue lisää

MES-ratkaisu Altialle: ”Tämä ei ole vain mittaamisen työkalu, vaan kehittämistä ja johtamista varten”

Asiakkaamme Altian Rajamäen alkoholijuomatehdas aloitti vuonna 2016 merkittävän tietojärjestelmäuudistuksen, osana Altia Renewal -hanketta. ARROW’n toimittama tuotannonseuranta Machine Track MES ja päivittäisjohtamisen järjestelmä Shop Floor Manager olivat tärkeässä roolissa, kun tehtaan viisi pullottamolinjaa ja kaksi hanapakkauslinjaa tuotiin modernin tuotannon johtamisen piiriin. Lue koko Altian casestudy täältä Rajamäen pullottamon järjestelmäuudistuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista oli faktatiedon kerääminen ja […]

Lue lisää

Jälleen uusi vahvistus ARROW-tiimiin

Insinööri Ilari Hokkanen on nimitetty Customer Manager, Maintenance Solutions – tehtävään 5.2.2018 alkaen. Hokkasen vastuulla ovat ARROW -järjestelmäprojektien johtaminen, koulutus- ja käyttöönottopalvelut sekä after sales-toimintojen kehittäminen. Aikaisemmin Hokkanen on työskennellyt Arctech Helsinki Shipyard Oy:ssä tuotannonsuunnittelijana vastaten tuotannon konevarustelun aikatauluista, resurssoinnista ja töiden alihankinnoista. ”Vapaa-ajalla harrastelen salibandya, golfia, pyöräilyä, crosfittiä ja muuta urheilua vastapainoksi työlle. Uudet […]

Lue lisää