Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

Haemme ohjelmistokehittäjiä!

Oletko koodausurasi alkuvaiheessa oleva innokas uuden oppija vai jo kokeneempi koodauksen taitaja? Taipuvatko hyppysissäsi C#, Javascript, HTML5 tai ASP.NET tai omaatko valmiudet ja innostusta ottaa nämä kielet haltuusi? Panostamme vahvasti tuotekehitykseen ja haemme nyt Jyväskylään OHJELMISTOKEHITTÄJIÄ Työssäsi voit osallistua osaamisesi mukaan koko järjestelmämme kehityskaareen tai syventyä sinua kiinnostavaan osa-alueeseen. Teemme järjestelmämme parissa omalla tiimillä pitkäjänteistä […]

Lue lisää

Rekrytoimme! Haemme kahta henkilöä Customer Manager-tehtävään

Onko sinulla tekninen koulutustausta, vahva halu kehittyä asiantuntijana ja valmius liikkuvaan, itsenäiseen asiakastyöhön? Vahvistamme tuottavuuden asiantuntijatiimiämme Jyväskylässä ja haemme kahta henkilöä CUSTOMER MANAGER, Maintenance Solutions-tehtävään Tulet vastaamaan ARROW Novi -kunnossapitojärjestelmän toimituksista osana tuottavuuden kehittämisen toimitustiimiä. Keskeinen osa työtäsi on asiakkuuksien johtaminen ja kehittäminen tuotannon, kunnossapidon sekä päivittäisjohtamisen osalta. Sujuva yhteistyö oman tiimin ja asiakasyritysten kanssa […]

Lue lisää

Nimitys: Jukka Järvi Tech Lead -tehtävään

Jukka Järvi (Ins.) on nimitetty Tech Lead-tehtävään 4.9.2017 alkaen. Jukan vastuulla ovat tuotannon kehittämisen tekniikkaryhmän työnohjaus sekä tuotekehitysprosessin laadun ja testauksen kehittäminen. Aiemmin Jukka on toiminut ARROWlla System Developer tehtävässä. Nimitys liittyy ARROWn ohjelmistokehityksen organisointiin ja kehittämiseen. Samalla nimitys tukee ARROW Operational Excellence- järjestelmäkonseptin toimitusketjun kehittämistä.

Lue lisää