Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi

Botnia Print valitsi ARROW GEMA:n tuotannonohjaukseen ja kehittämiseen

Kokkolassa sijaitseva sanomalehtitehdas Botnia Print Oy on valinnut ARROW GEMA-tiedonkeruujärjestelmän tuotannonohjaukseen ja kehittämiseen. Botnia Printin lehtitehtaalta lähtee päivittäin satoja tuhansia lehtiä levitykseen ympäri Suomea ja muita pohjoismaita. Toimituksen myötä ARROW ja Botnia Print vahvistavat yhteistyötään entisestään. Yritykset ovat toisilleen tuttuja jo vuodesta 2011 lähtien kunnossapitojärjestelmä ARROW Novin myötä. Botnia Print on kerännyt tuotantotietoja päivittäisjohtamisen tarpeisiin […]

Lue lisää

Kangasalan Veden kunnossapitojärjestelmäksi ARROW Novi

Kangasalan Vesi on valinnut ARROW Novi -kunnossapitojärjestelmän ennakoivan kunnossapidon kehittämiseen. Kangasalan Vesi huolehtii toimialueensa hyvänlaatuisen veden valmistamisesta ja jakelusta, sekä jätevesien johtamisesta puhdistettavaksi Tampereelle. Yrityksellä oli tarve päästä standardoimaan töitä ja panostamaan ennakkohuoltoon. Heillä ei ollut entuudestaan käytössä kunnossapitojärjestelmää. “Päätöksemme valita ARROW Novi oli osakokonaisuuksien summa. Tärkeä asia meille oli demoversio, jonka ansiosta saimme tutustua […]

Lue lisää

ARROW-tiimin kasvu jatkuu – Juha Nyholm aloitti Sales Managerina

Kauppatieteiden maisteri Juha Nyholm on aloittanut Sales Manager, Maintenance Solutions tehtävässä 21.5 alkaen. Juhalla on takanaan pitkä työkokemus Expomark Oy:ltä erilaisten teollisuuden tapahtumien myynnin ja kehittämisen parista, jonka kautta myös Arrow on hänelle yrityksenä tuttu. “ARROW:ssa minua houkutteli yrityksen hyvä maine, sekä mahdollisuus kehittää aiempaa osaamistani uudesta näkökulmasta itselleni tutulla alalla. Kiinnostavaa on päästä työskentelemään […]

Lue lisää