Novi turvaa tehokkaan kuvatuotannon Ifolorilla

Suomen kuvatuotteiden markkinajohtaja Ifolor pitää tuotantokoneensa iskussa Novi-kunnossapitojärjestelmän avulla. Asiakkaalle valmis tuote luvataan muutamassa päivässä. Valokuvabisnes koki valtavan mullistuksen filmien vaihtuessa muistikortteihin vuosisadan vaihteen tietämissä. Ifolorin edeltäjä, Ifi ryhtyi tuottamaan asiakkaiden digiotoksista kymppikuvia alan pioneerina vuonna 1999.

Muutos parempaan tapahtui vuonna 2006, kun sveitsiläinen Photocolor Kreuzlingen AG osti Ifin. Vuotta myöhemmin Yrityksen nimi muuttui Ifoloriksi. Uuden omistajan myötä yrityksen tuoterepertuaaria uudistettiin voimakkaasti. Valokuvien rinnalle tulivat vuonna 2008 kortit, kalenterit ja valokuvakirjat. Sittemmin valokuvakirjasta on kasvanut Ifolorin ykköstuote.

”Päätimme lähteä organisoimaan huoltoja ja halusimme operaattoreillemme helpon mahdollisuuden huoltokutsujen sekä vikailmoitusten tekemiseen. Saimme jalkautettua ARROW Maintin heti tehokkaaseen käyttöön. Siirryimme kuitenkin varsin pian uudempaan ARROW Novi-järjestelmään, sillä siinä on Maintia visuaalisempi käyttöliittymä”, tuotantojohtaja Timo Jokinen perustelee.

”Novin käyttöönotto oli todella helppo, koska perustyö oli tehty jo ARROW Maintiin. Novi itsessään on käyttäjäystävällinen ja käyttöliittymä on selkeä”,kertoo Tobias Lang Ifolorin Sveitsin tehtaalta. Maintiin tallennetut tiedot saatiin kehitysinsinööri Krister Kasperin mukaan siirrettyä automaattisesti Noviin, kun uusi serveri oli saatu valmiiksi.

”Siirtymä tapahtui varsin jouhevasti. Järjestelmän käyttökatko kesti vain päivän, joten saimme Novin nopeasti käyttöön”, Kasper muistelee.

Läpimenoajat lyhentyneet

Kunnossapitojärjestelmän hankinnan jälkeen Ifolorilla on pystytty lyhentämään tuotannon läpimenoaikoja jopa 40 prosenttia. Kasper ja Jokinen uskovat, että tuotannon tehostumiseen ovat vaikuttaneet monet seikat, muun muassa Maintin ja Novin käyttö.

”Novin avulla olemme pystyneet kehittämään tuotannon ja kunnossapidon välistä yhteistyötä. Huoltokutsut ja niiden tila ovat nyt kaikkien nähtävillä. Toiminta on läpinäkyvää ja kaikilla on käytössään reaaliaikainen tilannetieto. Tällä on ollut merkittävä vaikutus myös työilmapiiriin. Oleellisen tärkeä juttu on myös se, että koneiden huoltohistoria on nyt kaikkien saatavilla”, Jokinen sanoo.

Jatkossa Ifolorilla on tavoitteena ottaa Novista entistäkin enemmän irti. Tänä vuonna yrityksessä panostetaan erityisesti siihen, että koneiden ennakkohuollot saadaan syötettyä järjestelmään. Tulevaisuudessa käyttöön otetaan myös varaosajärjestelmän hallinta sekä elinkaarianalyysit.

”Elinkaarianalyysin avulla näemme, miten koneiden huolto- ja varaosatarpeet kehittyvät. Siten pystymme arvioimaan, missä vaiheessa koneita kannattaa uusia”, Jokinen sanoo.

Sveitsissä Novin hyödyt ovat konkretisoituneet monella tavalla. ”Nyt meillä on laitteiden ja koneiden tiedot dokumentoituna ja vikahistoria tallentuu Noviin. Järjestelmää käytetään päivittäisen ja ennakoivan kunnossapidon hallintaan ja suunnitteluun. Tuotannon vikailmoitukset tulevat suoraan Noviin ja huoltoja suunnitellaan nyt enemmän yhdessä tuotannon kanssa. Kunnossapidon ja tuotannon tiedonkulku on parantunut. Seuraavaksi suunnitelmissa on ottaa Novi käyttöön tableteilla, jolloin kunnossapidon työn joustavuutta saadaan entisestään lisättyä”, summaa Lang Sveitsin tehtaalta.

Lue koko Ifolorin juttu Nuolenkärki-lehdestä

Lue seuraavaksi

ARROW Engineering Oy:n konsepti ja brändi uudistuvat, toiminnot keskittyvät Jyväskylään

Lähes 25 vuotta toiminnassa olleen jyväskyläläisen ARROW Engineering Oy:n tuottavuuden parantamisen konsepti kirkastuu, ja samalla ARROW brändi uudistuu. Kyseessä on merkittävä satsaus palvelukonseptiin, tuotekehitykseen, resursseihin sekä markkinointiviestintään. Uudistuksen myötä yhtiö myös keskittää toimintojaan Jyväskylään. ARROW Operational Excellence -konsepti sisältää järjestelmäratkaisut tehtaan tuottavuuden, käyttövarmuuden, läpimenoajan sekä päivittäisjohtamisen tehostamiseksi. Ratkaisut auttavat tuotannon ja teknologian operatiivista johtamista ja […]

Lue lisää

Äänekosken Energia liittyi Novi-kunnossapitojärjestelmän kasvavaan käyttäjäjoukkoon

Äänekosken Energia päivitti kunnossapidon järjestelmäratkaisun ja päätyi valinnassa ARROW Noviin. ”Useampi vaihtoehto katsottiin läpi ja päätökseen vaikuttivat Novin käytettävyys ja monipuolisuus. Nyt saadaan Novilla huoltosuunnitelmat kuntoon ja tarpeelinen Reittihuollot-ominaisuus käyttöön” tuotantoinsinööri Atte Myllylä kertoo. Myllylän rooli tulee olemaan Novin pääkäyttäjänä. Novin avulla moni aiemmin muistin varassa ollut asia saadaan nyt dokumentoitua. Järjestelmää tullaan käyttämään sekä […]

Lue lisää

Virtain Energia valitsi ARROW Novin kunnossapidon järjestelmäratkaisuksi

Virtain Energia on valinnut kunnossapitojärjestelmäkseen ARROW Novin. Viiden eri vaihtoehdon joukosta Novi erottautui erityisesti helppokäyttöisyydellään sekä hinta-laatusuhteen osalta. ”Asentajat ovat ottaneet Novin reippaasti käyttöön. Palaute on ollut positiivista ja toiminnan oikea-aikaisuuteen voidaan nyt panostaa enemmän” käyttöpäällikkö Raimo Sundberg kertoo. ”Aiemmin kunnossapidon asiat olivat excelissä. Novin myötä korjaushistoria jää talteen. Lisäksi omat sekä viranomaistarkastukset tulevat hoidetuksi […]

Lue lisää