Uratarinat

ARROWin tiimissä työskentelee monenlaisia osaajia. Tällä sivulla kerromme muutamien ammattilaistemme taustoista ja työstä vähän enemmän. Työyhteisöämme rikastaa työnteon ohella hauskat jutut, pingismatsit sekä mutkaton yhdessä oleminen. Meillä on myös yhteinen nimittäjä – asiakas. Keskitymme aina tehtävissämme ensisijaisesti siihen, kuinka voisimme auttaa ja palvella asiakastamme paremmin.
Seikkailujamme voit seurata somessa #arrowteam

 

 


Marko Sormunen, Customer Manager

”Töiden maaliin saattaminen on pääasia,
mutta jokainen voi tehdä ne itselleen parhaimmalla tavalla”

Marko Sormunen, kone- ja tuotantotekniikan insinööri sekä viittä vaille valmis tuotantotalouden DI siirtyi osaksi ARROW-tiimiä tammikuussa 2018. Markon vastuulla ovat ARROWn tuottavuuden järjestelmäratkaisujen asiakkaat. Aikaisemmin työurallaan Marko on työskennellyt kansainvälisten projektien parissa sekä tuotannon kehittämis- ja esimiestehtävissä. Markon kulunut puolivuotinen on sisältänyt paljon ohjelmistomaailman uusiin ulottuvuuksiin tutustumista.

”Konepajakokemuksella softapuoli ja digitalisaatio ei ollut etukäteen kovin tuttua. Nyt näen ja ymmärrän paremmin kuinka digitalisaatio voi konkreettisesti auttaa teollisuudessa päivittäisessä tekemisessä ja kuinka paljon se antaa mahdollisuuksia parantaa yritysten tuottavuutta.”

Customer Managerin työviikot ovat monipuolisia eikä kalenterista löydy kahta samanlaista työpäivää. ”Joka viikkoon kuuluu yleensä asiakaskäyntejä sisältäen esimerkiksi projektipalavereja, järjestelmäkoulutuksia, asiakkaiden tarpeiden selvittämistä sekä järjestelmäkokonaisuuden kehittämistä näihin tarpeisiin. Toimistolla ollessani vien projekteja eteenpäin yhdessä tekniikkatiimimme kanssa.” Asiakkaiden yhteyshenkilönä toimiva Marko mainitseekin asiakasrajapinnassa liikkumisen yhdeksi olennaiseksi osa-alueeksi projektipäällikön arjessa.

Markon mukaan on tärkeää pystyä pitämään monta rautaa tulessa. Useiden ja samanaikaisten projektien vetäminen vaatii hyviä projektinhallintataitoja sekä saumatonta suunnittelua. Marko myös huomauttaa, että Customer Managerin on olennaista pystyä tarjoamaan asiakkaan ongelmaan ratkaisu: ”On äärimmäisen tärkeää pystyä ymmärtämään asiakkaan tarpeet sekä tuoda uutta näkemystä asiakkaan ongelman ratkaisemiseksi.”

ARROWta Marko kuvailee mukavaksi ja rennoksi työyhteisöksi, jossa vapauden lisäksi annetaan myös vastuuta. ”Organisaatio on matala – ei pelkästään kaaviossa, vaan se näkyy ja tuntuu täällä. Töiden maaliin saattaminen on pääasia, mutta jokainen voi tehdä ne itselleen parhaimmalla tavalla. Olen viihtynyt täällä todella hyvin”

Vapaa-ajallaan Marko on todellinen urheilun monitoimimies, joka nauttii luonnon rauhasta. Markon voi löytää patikoimasta, pyöräilemästä tai hikoilemasta CrossFit-salilta – käytännössä siis kaikkialta muualta paitsi omalta kotisohvalta.

Kiinnostaisiko haastaa Marko pingiksessä? Ilmoitamme avoimista työpaikoista Rekrytointi-sivulla.

 

 


Tuomas Lappalainen, Customer Manager

”Parasta on laaja toimintakenttä ja vaihteleva työnkuva”

Lappalaisen Tuomas – toimistolla tuttavallisemmin tunnettu “Tumppi” on vaikuttanut viimeiset kaksi vuotta Customer Managerina kunnossapitojärjestelmien asiakkuuksissa. Konetekniikan DI kokee koulutuksestaan olevan hyötyä ohjelmistomaailman pyörteissä. ”Vaikka pääaineopintoni ovat olleet hieman eri näkökulmasta nykyiseen työhöni verrattuna, olen työssäni pystynyt tuomaan asiakkaille lisäarvoa ja uutta näkökulmaa erityisesti teknisemmästä perspektiivistä” Aiemmin Tuomas on työskennellyt muun muassa tuotekehitystehtävissä paperikoneiden parissa.

Tuomas jakaa työpäivänsä kahdenlaisiin; toimisto- ja projektipäiviin. Toimistolla ollessa sähköpostit lentelevät ja projektit etenevät aiemmin projektipäivissä sovittujen suunnitelmien mukaisesti. ”Toimistopäivät ovat enemmän itsekseen tai pienissä ryhmissä työskentelyä. Yhdessä kehitetään järjestelmää ja tehdään tuotekehitystä asiakasrajapinnasta tulevien ajatuksien perusteella.” Asiakkaiden luona pidettävät projektipäivät ovat toinen, keskeinen osa Tuomaksen työtä. Projektipäivien sisällöt vaihtelevat sen mukaan, missä vaiheessa asiakkuudet ovat menossa. Tämän lisäksi Customer Managerina Tuomas pitää kehityspäiviä yhdessä asiakkaiden kanssa. ”Silloin käymme läpi käytön myötä tulleita kysymyksiä ja kehitysajatuksia. Näin pyrimme viemään toimintaa eteenpäin.”  Parhaan lopputuloksen saamiseksi on tärkeää pyrkiä myös haastamaan asiakasta. ”Meidän pitää pystyä tuomaan uutta näkökulmaa ja uusia ajatuksia asiakkaille.”

Vaikka kuluneiden vuosien aikana Tuomas on opetellut paljon uutta kunnossapitojärjestelmistä ja niiden käytöstä, kokee hän uuden opettelun motivoivana haasteena, jossa pystyy alati kehittymään. ”Kun tulin taloon, opiskelin ensin itse, mikä kunnossapitojärjestelmä on ja miten sitä ylipäätään käytetään. Täältä sain tosi paljon apua työkavereilta, jotka tukivat uuden opettelussa. On myös hienoa huomata, miten paljon itsekin kehittyy projektien vetämisessä sekä asiakkaiden kanssa toimimisessa.”

Tuomas mainitsee ARROWn laajan toimintakentän sekä vaihtelevan työnkuvan parhaimmiksi ominaisuuksiksi Customer Managerin työssä. ”Parasta työssäni on monipuolisuus ja se, että näkee suomalaista ja kansainvälistä teollisuutta todella laajasti.” Kiitosta saa myös ARROW-tiimi. ”Meillä on tosi hyvä työporukka. Täällä on aistittavissa hyvä kehitys ja suuri halu mennä eteenpäin.” Työnantajana Tumppi kuvailee ARROWta läpinäkyväksi työyhteisöksi, jossa kaveria autetaan vilpittömästi ja työntekijöistä pidetään huolta. ”Me kaikki jaamme yhteisen tavoitteen, jota kohti mennään yhteistyötä tekemällä. Täällä tunnet jokaisen ja lähiverkosto yrityksen sisällä on todella tiivis. Itselleni tärkeää on myös viihtyisä ja hyvällä sijainnilla oleva toimisto.

Innokkaana kalamiehenä tunnetun Tumpin kalareissut vievät miehen kesäisin perhokalastamaan ja talvisin pilkkijäille. ”Nuorempana tuli käytyä kalassa tosi paljon. Tai no.. paljonhan sitä tulee käytyä edelleenkin.” Kalastuksen lisäksi Tuomas on aktiivinen lätkäjätkä ja yksi Sporttiukot-jääkiekkojoukkueen jäsenistä. ”Arki-iltoina tulee käytyä pelailemassa. Meillä on vuoden ympäri mahdollisuus käydä jäällä.”

 

 


Tero Lyytikäinen, Chief System Developer

20 vuotta ARROW-tiimissä ”Olin sellaisella koodauskurssilla,
jonka kautta päädyin ARROWlle työharjoitteluun. Sitten mä jäin tänne.”

Tyynen rauhallinen Tero Lyytikäinen on ollut osa ARROW-perhettä jo 20 vuoden ajan. Vaatimattoman koodarin tarkan kädenjäljen voi nähdä ARROWin tuotannon ohjaukseen ja kehittämiseen keskittyvissä GEMA- ja Machine Track-järjestelmissä. Pitkän ARROW-historiansa aikana Teron työnkuva on myös vaihdellut laidasta laitaan päästäen hänet esimerkiksi projektipäällikkönä tutustumaan lukuisiin erilaisiin tuotantoympäristöihin. Tero muisteleekin lämmöllä asiakkaiden luona kiertämistä ja heidän kanssaan työskentelemistä.

Kuten moni muukin, myös Tero löysi tiensä ARROWin katon alle työharjoittelun myötä. ”Olin sellaisella koodauskurssilla, jonka kautta päädyin ARROWlle työharjoitteluun. Sitten mä jäin tänne.” Pienen ja tiiviin työyhteisön vapaus sekä vastuu onkin saanut Teron juurtumaan aloilleen osaksi ARROWn ammattitaitoista tiimiä.

Kysyttäessä ohjelmistökehittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista, Tero vastaa valonnopeudella: Keskittymiskyky. Jos mä keskityn, niin pommi saa räjähtää ja mä en kuule mitään.” Keskittymiskyvyn lisäksi Teron mielestä tärkeää ohjelmistokehittäjän työssä on myös syvällinen pohtiminen ja tehokas ongelmanratkaisukyky. Teron sanoin tiivistettynä: ”Koodarin pitää hokata”.

ARROWn kiireinen vuosi on näkynyt myös Teron arjessa; näppäimistö sauhuaa yhä kiihtyvämmällä tahdilla monipuolisten projektien parissa. Lisäksi ohjelmien nopea kehittyminen sekä tasainen ajan hermolla pysyminen tuo mukavaa lisähaastetta yrityksemme vakiotekijälle.

Vapaa-ajallaan Tero on tuttu näky kirjaston sota- ja seikkailuhyllyjen välissä. Tämä päivät tietokoneiden parissa viettävä leppoisuuden perikuva ei koodia kuitenkaan kotona kaipaile. ”Laskut maksan, mutta muuta en tee.”

Haluamme onnitella Teroa ansiokkaasta työurasta ja kiittää merkittävästä työpanoksesta yhtiössä!